Nays T!ng
"Gerçeğ!n Kenarından Hayatın Düzen!ne..."

Eski Bir İstanbul Mahallesi

Etiketler:



Düzenli olarak radyo dinleyemiyorum.Hatta aylarca radyodan tek ses duymadığım oluyo.Ama özellikle seyehatler olsun,boş zamanlar olsun,otobüste orda burda bazı radyo kayıtlarını dinlemeye çalışıyorum.Oldukça faydalı radyo programları var.Mesela Burç Fm in "Mustafa Armağan'la Tarih Sohbetleri" ile "Kültür Sanat Özel" programları mutlaka takip edilmesi ,dinlenilmesi gereken süper programlar.
Mustafa Armağan 500 ün üzerinde program 2500 alt başlık ile sadece Türkiye de değil Dünya da da eşine az rastlanır derecede uzun soluklu bir yayın yapmış..Geçen ay içerisinde 30 a yakın kaydını dinledim.İstanbulun Fethinden,Osmanlı-Amerika ,Osmanlı-Avrupa İlişkilerinden,Çanakkale Savaşı'ndan,Barbaros Hayrettin Paşa dan Tutun Feminizmin tarihine,Mehmet Akif 'in hayatına,Mevlana ya,Haçlı Seferlerine kadar bir sürü konu hakkında muhteşem yayınlardı bunlar.Burç Fm in sitesinde Podcast bölümünde vardı tüm yayınların kayıtları ama şimdi bi sorun var.Zamanında 30 40 tane indirdiğim için şanslıyım.Umarım düzelir bu sorun.

Birde "Cihat Şimşek le Kültür Sanat Özel" programı var.Cihat Şimşek, Konferans,söyleşi,panel,açık oturum,fuar,festival gibi o hafta takip etmek isteyeceğiniz katılmak istediğiniz merak ettiğiniz her etkinliğe katılıyor sanatçılarla,fikir adamlarıyla konuşuyor.Şimdi size bahsedeceğim kayıtta Türk Edebiyatı Vakfı'nın Çarşamba Sohbetinde Konuşan Erol Şadi dışında,Elif Şafak ve son olarakta Marmara Kıraathanesi Hatırlarını anlatan iki Marmaratör var.
Ama ben sadece Erol Şadi nin Konuşmasını aldım.Geleceği hayal edip geçmişi merak eden biri olarak benim hoşuma gitti bu Söyleşi.
Erol Şadi Eski İstanbul Mahallesi ni anlatmış.Kaydın bu kısmını kesip buraya koydum.Dinlemenizi tavsiye ediyorum.



Dinle ! Lütfen :)



İndir :)

Aşağıda Konuşmadan yaptığım alıntılar var......

"Her evde bir aile otururdu.Büyükbaba,büyükanne,anne,baba,amcalar,dayılar ve çocuklar."

"Üniversiteyi bitirene kadar Koca Mustafa Paşa otobüsünde oturduğumu hiç hatırlamıyorum.Ayrıca da ortalarda felan da duramazdık.Çünkü semtin büyükleri vardı.En arkalara gider ayakta dururduk"

"Her mahallenin kendine has bir mezarlığı vardır.O mahale sakinleri oraya gömülürdü.Biri öldü mahallede; herkes koşar,bütçesine göre yemekler yapılır,onun acılarına ortak olunur.Hatta cenazeler evlerin bahçelerinde yıkanır,camide de o gün sala okunurdu"

"Her mahallenin bir çeşmesi vardır.Herkes o çeşmeden suyunu taşır"

"Yaz günleri; sokak silinir,süpürülür,temizlenir.Her aile evinin önünde oturur,sohbet ederdi."

"Semtin kahvesinde oturamazdık.Mahallenin büyüklerinden biri gelir çatık kaşla bakar.Yani bu demektir ki kalk burdan.Dolayısıyla mahallemizin dışında bir yerlere giderdik.Ancak mahallenin kahvesine radyo girdikten sonra oturmamıza izin verdiler..İlk radyolar lambalı radyolardı.Hepimiz sırayla otururduk.Şeker yok,çay getirir onun yanında da bir avuçla üzüm kor,harp seneleri.Kırksekiz zannediyorum.İstanbul radyosu da günde dört saat yayın yapar (5-7) ve (9-11) "

"İstanbul'un yüzde doksan semti gibi fakir bi sempti.Hepimizin elbisesi .Avcı yaması bilen var mı avcı yaması ? Avcı yaması pantolonun arkasına bütün,önüne bütün ve bacak aralarına konan bütün bir yamadır.Yani pantolonun siyahtı da kahverengi miydi,kahverengiydide siyah mıydı, iki renk pantolonla gezerdik hepimiz.Yok çünkü."
"Ayakkabının altı gibi tahtalar yapılırdı.Üstü deri ile kaplanırdı biz ayakabı diye onu giyerdik."

"Ben Davutpaşa ortaokulu'na giderken benim hocalarım yamalı pantolon ve yamalı ceket giyerlerdi.Tertemiz.Eski olabilir ama temiz olması önemlidir bunun.Hepimizin çorapları yamalıydı.Herkesin,oturup bacak bacak üstüne attığı zaman ayakkabısının arkasından yamanın ucu çıkardı"

"İnanmazsınız o gün kü gazeteleri sakladım ben.Başlıklar var; "Nüfusumuz bir milyona gidiyor" diye."İstanbul'un nüfusu bir milyona gidiyor" diye gazetede başlık var. "Büyük tehlike bu.Napıcaz?". İyi ki bu günleri görmemişler.Artık İstanbul diye bişey kalmadı."

"Benim doğduğum ve büyüdüğüm mahallede siyasal baskı yoktu.Ancak,ahlaki baskı vardı.Yani bir insanın edepli davranması,bir insanın dürüst hareket etmesi,bir insanın komşusuna karşı bir takım aldatıcı hallere bürünmemesi esastı.Böyle insana saygı gösterilirdi.Yoksa bunun tersi olan insanlar,yani gayri ahlaki,yalancı vs gibi bir takım insanlar dışlanırdı.Kendi o mahalleyi terketmek zorunda kalırdı."

"Bizim mahallede bir hırsız öldürüldü.Bekçi tesadüfen-taşıdığı bi tabanca vardı,tesadüfen ateş almış- hırsızı vurmuş."Hırsız öldürülmüş.Hırsız ne?" Büyük bir hayretle görmeye gittik."Hırsız ne,nasıl oluyo bu? " Çünkü hepimizin kapısı normal,kilit diye birşey bilmiyoruz biz.Herkes birbirinin evine mukayyet,herkes birbirinin bahçesine mukayyetti."

"Mahalle esnafından herhangi bişeyi gider güvene güvene alırdınız.Çünkü esnaf o malı kendi ailesine alıyo gibi seçerdi"

"Biz Taksime kravat takmadan çıkamazdık.Kadın ,kız,erkek,aile,şu,bu hepimiz sinemada böyle yanyana otururduk.Sinemanın müşterileri belliydi.Biz onlarla akraba gibiydik zaten.Selamlaşırdık"

"O dönemde,benim öğrencilik dönemimde Şehir Tiyartoları öğrencilere bedava idi.Okulun önünden otobüs gelir bizi alır,oyunu seyrederiz,tekrar otobüse biner,okulun önüne kadar gelirdik.Bu belediye hizmetiydi."

"Bizim oturduğumuz köşkün bahçesinde çeşitli meyve ağaçları vardı.Bülbül kovalamaktan bihal olurdum"

"Merter kır yeriydi."Kır" a giderdik Merter'e.Merter de küçük bir iiki ev vardı.Onun dışında her taraf çayırdı."

"Tipik bir İstanbul Mahallesi"

.........♫ Ne Dinliyorum ♫.........


Angus & Julia Stone - Paper Aeroplane
Ne Dinledim ?              Ŧคtเђ

Son Güncelleme

  • Le Renard Et L'enfant - Yıllar önce izlemiş olduğum ve belirli aralıklarla defaaten izleyip nasip olursa bir kaç kez daha izlemeyi düşündüğüm benim için özel bir film...
    11 ay önce

------------Süper Lig--------------



Ne Okuyorum ?

Nice Things

Haftanın Blogu                     Haftanın Yazısı

Haftanın Videosu              Haftanın Fotoğrafı

Herkesin Bir Popisi Vardır

Related Posts with Thumbnails

Sohbet Koyu.. Sen de Katıl !

................Çay da var hem. Çay içen mi?...........


................Çay Erdal Bakkal'da içilir ................

Son Yorumlar