Nays T!ng
"Gerçeğ!n Kenarından Hayatın Düzen!ne..."

Google'dan Önce Arama 3


Daha önce Google'dan Önce Arama" konulu 2 yazı yazmıştım şimdi de üçüncü ve son yazımı paylaşıyorum. Onların devamı niteliğinde olduğu için konuya ani bir giriş yaptığım hissine kapılabilirsiniz.

...

1996 yılından sonra diğer büyük Web adresleri de kullanıma açıldı.Bunlardan biri de Carnegie Mellon Üniveristesinde doğan Lycos’du.Lycos Mayıs 1994’te TheDefense Advanced ResearchProjectsAgency (DARPA) (ABD Savunma Bakanlığı İleri Araştırma Projeleri Ajansı) tarafından sağlanan burs ile Dr.Michael Mauldin tarafından geliştirildi.Adını Lycosidae adlı kurt örümcekten alıyordu.Lycos’un diğerlerinden farkı Webcrawler gibi daha çok sonuç gösterebilmek için sadece sayfa başlığı ve ziyaret sayısını değil ilgili sayfanın özetini de vermesiydi.Bugün Google da olduğu gibi.

Ancak Lycos üniversiteye aitti.Haziran 1995’de Carnegie Mellon Lycos’un yüzde 80’ini 2 milyon dolara Mauldin ve diğer kurucu üyesine sattı.Kurulduktan 10 ay sonra halka açıldı.Alta Vista’nın yaptığı hataları yaptı.Önce rakiplerini satın aldı.1999 da dünyanın en popüler adreslerinden biri oldu.Mayıs 2000 de İspanyol Telekom devi Terra ya 12 ,5 milyar dolara satıldı.4 yıl sonra Terra Lycos’u şu anki sahibi Güney Koreli bir şirkete 100 milyon dolara sattı.Bugün Lycos hala aramada ilk 20 içinde ancak Google ile kıyaslanamayacak kadar geride.Çoğumuzun haberi bile yok ancak Lycos mail hizzmeti de veriyor.Az kullanılmasındaki nedenlerden biri bazı üyelikler sırasında lycos uzantısının tanınmıyor olması olabilir.Elbette google kadar ayrıntılı ve ilişkili sonuçlar veremiyor ancak video ve resim araması da mevcut üstelik alışveriş aramalarında aradığınız ürün için fiyatı, özellikleri vs ile birlikte size onu alabileceğiniz adresleri listeliyor olması güzel bir özelliği.

Excite, 1994 te altı Stanford mezunu tarafından kuruldu.Architect adıyla başladılar ve amaçları ne tüm insanlara hizmet veren bir şirket olmaktı ne de halka açılacak bir şirket.Onların amacı geniş bir veritabanı oluşturmaktı ve bu veritabanlarını para karşılığında şirketlere kullandırmaktı.Ama Vinod Khosla’nın tavsiyelerine uyup vizyonu genişlettiler.Khosla Excite ile Yahooyu birleştirmek için çok çalıştı ancak Yahoo’nun kurucuları JerryYang ve David Filo buna yanaşmadı.Khosla 1,5 milyon dolara Excite ‘i kurdu.Yahoo işi olmayınca Lycos’a döndü.Lycos için 1 milyon dolar önerdi ama kabul edilmedi.Geç kalmışlardı zaten.Onlar kurulduğunda Yahoo almış başını gitmişti. Ama kötü değillerdi en iyi ikinci arama motoruydu.Daha iyi olmaları için sermayeye ihtiyaçları vardı.Birleşmeler de olmayınca diğerleri gibi yaptılar.117 Milyon dolar sermaye elde etmişlerdi ve bu paradan 22,3 milyon dolar ayırıp rakiplerinden Magellan ve WebCrawler’ı satın aldılar.1997 de Excite bedava e mail hizmeti sağlayan ilk büyük arama motoru oldu.RakipleriYahoo ve Lycosdan daha önce.SonraYahoo ,AOL, Microsoft ve Lycos ile birleşmek için tekrar görüşmelere başladı.TamYahoo ile anlaşıyorlardı ki kablolu televizyon şirketlerinin sahibi @home çok daha iyi bir fiyatla teklifdebulundu.Teklif büyüktü ancak @Home un Excite’i ne şekilde kullanacağı soru işaretleri oluşturuyordu.Ancak rakiplerine yükleneceği ve daha iyi bir teknoloji ile hizmet verebileceklerinin garantsini veren @Home’un teklifi kabul edildi.Khosla’nın en büyük hatası buydu. @Home’un başka bir ortağı vardı.Daha doğrusu bir çok ortağı vardı ancak en büyük ortağından bahsediyoruz.Satıldı.Amerikanın en büyük operatörlerinden biri olan AT&T satın aldı @Home’un ortağını ve şirkette strateji değişmişti.Medya işinden tamamen elini çekmeye karar verdiler.Excite ölmüştü artık.2002 de küçük bir arama şirketi interactiveSearch Holding’e (ISH) satıldı çok az bir paraya.ISH daha sonra Ask Jeeves’esatıldı.Şu anda aramada önde gelen isimlerden biri olan Ask’ınveritabanını kullanıyor.

1994’de ortaya çıkan infoseek o yıl piyasaya çıkan birçok arama motorundan farklı değildi. Ama 1997 de aylık ziyaretçi sayısını 7,3 milyona çıkarmayı başardı. Bu başarısında o zamanların popüler web tarayıcısı Netscape ile bütünleşik olmasının etkisi büyüktü. Yani bugün Chrome’ungoogle’ıexplorer’inBing’i ön plana çıkartması gibi. Ancak zamanla popüleritesiniAltaVista, Yahoo ve Google’a kaptırdı. 1988’ de Walt Disney’e satıldı. Önce adı infoseek.go.com sonra da go.com oldu. Bugün go.com Yahoo’nun sonuçlarını veriyor. Zamanında henüz Brin ve Page ‘in kendi arama motorlarını kurma fikri ortada yokken PageRank teknolojisini satmak istediği ve cevap olarak “Bunların boş iş olduğunu. Havanda su dövdüklerini. Arama ile para kazanılamayacağını. İnternete açıldıkları taktirde saldırılara uğrayacaklarını” söyleyen İnfoseek bugün yok.
2 Yorum:

Bu bilgileri bi yerlerde kullanırım inş. Bak ben de sonuna kadar okudum çünkü :))Bu arada arama yaparken sadece Google amcayı kullandım bugüne kadar.Aramızda vefa ilişkisi oluştu, başkasına bakamıyorum çünkü.Sevgiler Fd :)


Bence başından biraz okuduktan sonra bırakmalıydın. Yani lazım olmaz heralde :) ben bunları proje ödevimi yaparken yazmıştım. Belki başkalarına da lazım olur diyerek paylaşmaya karar verdim hepsi bu :) Sağol böyle sıkı bir izleyici olduğun için :) Sevgiler Bilge :)


.........♫ Ne Dinliyorum ♫.........


Angus & Julia Stone - Paper Aeroplane
Ne Dinledim ?              Ŧคtเђ

Son Güncelleme

  • Le Renard Et L'enfant - Yıllar önce izlemiş olduğum ve belirli aralıklarla defaaten izleyip nasip olursa bir kaç kez daha izlemeyi düşündüğüm benim için özel bir film...
    1 yıl önce

------------Süper Lig--------------



Ne Okuyorum ?

Nice Things

Haftanın Blogu                     Haftanın Yazısı

Haftanın Videosu              Haftanın Fotoğrafı

Herkesin Bir Popisi Vardır

Related Posts with Thumbnails

Sohbet Koyu.. Sen de Katıl !

................Çay da var hem. Çay içen mi?...........


................Çay Erdal Bakkal'da içilir ................

Son Yorumlar