Nays T!ng
"Gerçeğ!n Kenarından Hayatın Düzen!ne..."

Mimar Sinan Yaşasaydı ?


Son yıllarda Türkiye'nin şehirleşme anlamında sil baştan yenilendiğini söylesek yanlış olmaz. Olmayan ama gerekli yapılar; yollar, binalar, tiyatrolar, köprüler... eskiden yapılamazken bugün var olanlar bile yıkılıp yerlerine daha modernleri yapılabiliyor. Alt yapısı yetersiz, çarpık yerleşmelerin yaşamı keşmekeşe çevirdiği şehirler , yerlerini alt yapısı tam ve depreme dayanıklı şehirlere bırakıyor. Bu alandaki hareketlilik ekonomimizin dinamizminin de kaynağı durumunda.. Yollar, binalar, köprüler, parklar, bahçeler inşa edilirken belki 300 belki de 500 farklı iş kolu canlanıyor.. Onlar canlanınca diğer alanlar da canlanıyor ve sonuçta oldukça hareketli bir yapı meydana geliyor ekonomide. Bunlar güzel. Ama tüm bu güzellikler olurken yanlışlar olmuyor mu hiç. Olmaz olur mu? En kötü şeyler hep en güzel şeylerin içine saklanır. Yolsuzluklar, ihalelerde dönen dolaplar, al gülüm ver gülümler vs.. Olmasa ne güzel olur ama oluyor işte. Ahlak meselesi belki.. Bugün bunlardan bahsetmek istemiyorum ben.

Yeniden yapılanıyoruz ama yeni olan bir formatta mı yapılanıyoruz biz? Taklit etmek yenilik mi? Ortaya bir emek konuluyorsa, ve büyüme rakamlarına rağmen hala normalin de altında zenginlikteki ülkelerden biriyken, ekonomimiz hala başkalarının kararlarına bağlıyken , küçük bir zam oranının bile ülkemizi Yunanistan yapabileceği söylenirken halkın cebinden çıkan paralarla inşa edilen onca şeyin nasıl ve ne şekilde yapıldığını sorgulamak da gerekmez mi? Büyüdüysek imparatorluk haline de gelmedik sonuçta. İlerisi düşünülmeden milyarlar bağlanılan tesisler, şehirler yok mudur bir yerlerde? Bence mutlaka vardır. Var hatta. Küçük bir örnek vereyim. Bulunduğum ilde yol çalışması yapılan şehrin en önemli yollarından birinde bir gecede yol boyunca uzanan 200 e yakın asırlık çınar yok edildi. Bir gecede yok edilen ağaçların yerine İspanya'dan çok yüksek fiyatlarla fidanlar getirileceği söyleniyor. Ben bir gecede katledilen doğaya , halkın cebinden çıkacak paralardan daha fazla üzüldüm açık söyleyeyim. Neyse bunu da geçelim. Ben bunları da konuşmak istemiyordum aslında.

Bugün konuşmak istediğim şey halkın cebinden çıkan veya çıkacak paralarla inşa edilen veya edilecek şeylerin ne kadar bizi yansıttığı. Bizim mimarimizi, bizim değerlerimizi, bizim dünyamızı ne kadar yansıtıyor veya yansıtacak tüm buyeni şeyler. Biz derken kimden mi bahsediyorum; Biz Türkler işte, biz Osmanlının torunları, biz çoğunluğu müslüman olan millet, biz Atatürk'ün Cumhuriyet'i emanet ettiği çocukları.. Biz işte... Sen ben o. Biz. Bu yapılar bizi ne kadar anlatacak ? Bizi mi anlatacak ya da? Yoksa Hans'ı, Ferdinand'ı, Larry'i , Peter'i , George' u , Alice'i mi anlatacak.. İçinde yaşayacak insanlar kendilerinden parçalar bulabilecek mi tüm bu yeni şeylerde? Ben soruyorum bunu hep ? Ben geri kafalı mıyım ?

Mesela TT Arena yapıldı Galatasaray için. Almanların tasarımı. Hatta Almanya şartları göz önünde bulundurularak yapıldığı için rüzgar testlerinde sorunlar çıkmıştı da panellerin uçması veya çökmesi tehlikesinden bahsediliyordu. Çimler konusunda da Türkiye' de bir çok kulüp problem yaşıyor mesela. Hollanda'dan getirilen çimler ülkemiz şartlarında bozuluyordu da futbol oynanmıyordu. Neden? Neden bu hazıra konma? Neden müthiş zekamızı kullanmak yerine bir başkasının düşündüğünü söylüyor, yaptıklarını taklit ediyoruz? Soruyorum ben mesela. Beşiktaşa da yeni stad yapılacak. Acaba Mimar Sinan olsa Beşiktaş'a nasıl bir stad yapardı? Bu zamanın şartlarını da göz önünde bulunduracak olan Mimar Sinan nasıl bir Olimpiyat Stadı yapardı? Bunları soruyorum diye ben geri kafalı mıyım? Nasıl bir 3. Köprü inşa ederdi? Mimar Sinan Köprüsü nasıl olurdu ? Mimar Sinan Stadı nasıl olurdu? Mimar Sinan yaşasaydı bugünün şartları ve gereksinimleriyle nasıl okullar inşa ederdi? Nasıl üniversiteler ?

Ben Avrupa çakması şehirler değil içinde "biz" olan modern şehirler hayal ediyorsam geri kafalı mı oluyorum?



4 Yorum:

Şöyle ki;
Sevgili din kardeşim, Türklerde hazıra konma gibi bir atasporumuz olduğu doğrudur. Ama bizi suçluma, sonuçta garajımız yok, icat yapamıyoruz. İcat yapsak ve sorsalar bize nerede yaptın bunu bre gafil diye? Ne diyeceğiz? Oturma odamda mı o_O ?? Hoş değil hani...

Mimar sinan demişken durum şöyle;
http://www.google.com.tr/imgres?imgurl=http://radorecdn.bobiler.org/upload/all/252/karikatur_mimar_sinanin_cilesi_suleymani_25293502338.jpg&imgrefurl=http://www.bobiler.org/karikatur_m225946n&h=395&w=500&sz=90&tbnid=Y7J-ZwyI2dbJiM:&tbnh=90&tbnw=114&prev=/search%3Fq%3Dmimar%2Bsinan%2Bkarikat%25C3%25BCr%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=mimar+sinan+karikat%C3%BCr&usg=__C-smaMQgs0DI-5qjoCJratboi6o=&docid=dZcY0dvDciPFpM&hl=tr&sa=X&ei=uuLcT_GAMNGVswbc05DlDQ&ved=0CFcQ9QEwAA&dur=413

Ha, bu arada asırlık çınarlara bende üzüldüm. Hatırlat, bir ara milyonlarca alınıp istanbul'a gayri tabîi dikilen ucube lale bahçelerinden de bahsedelim...


Merve zaten senin blog açman yakındır :) orada aç ağzını yum gözünü :) karikatür de tam bu yazıya uygunmuş. Bilgisayar başına geçince onu yazıya ekleyeyım bari. Çok sağol arkadaşım Merve. Istanbuldan Merve.


Fatih keşke gelsende yaşadığım yeri bir görsen. Yedikule, Kocamustafapaşa tamamiyle Sinan'ın eserleriyle dolu. Biz daha bu görkemli eserleri koruyamazken, çok daha iyilerini yapmak diye bişey olamaz.

Şu sıralar İstanbul'u bir görsen, sanırsın yeni bir şehir inşa ediliyor. Tarihi bir caminin tamda karşısına, Allah beni affetsin, şekilsiz bir Cami daha yapılıyor. Şimdi soruyorum, mantık bunun neresinde?


Aslı ; Istanbulun gidişatı gidişat değil görüyorum.


.........♫ Ne Dinliyorum ♫.........


Angus & Julia Stone - Paper Aeroplane
Ne Dinledim ?              Ŧคtเђ

Son Güncelleme

  • Le Renard Et L'enfant - Yıllar önce izlemiş olduğum ve belirli aralıklarla defaaten izleyip nasip olursa bir kaç kez daha izlemeyi düşündüğüm benim için özel bir film...
    9 ay önce

------------Süper Lig--------------



Ne Okuyorum ?

Nice Things

Haftanın Blogu                     Haftanın Yazısı

Haftanın Videosu              Haftanın Fotoğrafı

Herkesin Bir Popisi Vardır

Related Posts with Thumbnails

Sohbet Koyu.. Sen de Katıl !

................Çay da var hem. Çay içen mi?...........


................Çay Erdal Bakkal'da içilir ................

Son Yorumlar